Estetiska Injektioner

Samtliga botoxbehandlingar på Brotandläkarna utförs av Marianna Medvinska. Marianna är legitimerad tandläkare samt botoxbehandlare.
KRAV PÅ KONSULTATION INFÖR DIN BEHANDLING

Inför din behandling görs en konsultation där vi tillsammans går igenom dina önskemål och vilka möjligheter/begränsningar som finns. Du får en betänketid på minst 48h och kan ta ställning till den planerade behandlingen samt prisuppgifter.

VANLIGA ORSAKER TILL BEHANDLING MED BOTOX:

– Bli av med linjer i panna, mellan brynen eller kring ögonen
– Återkommande huvudvärk
– Spänd käkmuskulatur/tandpressning

Botox kan få en muskel, som genom dess aktivitet orsakar rynkor, att slappna av. Botox är ett litet protein som injiceras i den muskelgrupp som man vill få avslappnad. Man lägger oftast botox mellan ögonbrynen i argrynkan, i pannan i de horisontella linjerna samt kring ögonen för att minska kråksparkarna.

Vaknar du med huvudvärk för att du ligger och pressar tänder? Är bettskena inget bra alternativ för dig?

Då är du en bra kandidat för en botoxbehandling i käkmusklerna, även kallat Masseter botox.

BOTOX

I alla botoxbehandlingar ingår ett återbesök/komplettering efter ca 2-3 veckor.

1 OMRÅDE 2500:

2 OMRÅDEN 3000:-

3 OMRÅDEN 3500:-

MASSETER BOTOX: 4000 :-

Vill du boka tid hos oss kan du göra det här
FRÅGOR OCH SVAR BOTOX

Hur går en botoxbehandling till?

Behandlingen är säker och relativt snabb. Mycket små och väldoserade volymer av botox injiceras in med en tunn nål på flera väldefinierade ställen i de små ansiktsmusklerna. Eftersom nålen är så tunn och en mycket liten volym används är obehaget minimalt. För de flesta känns det som ett litet myggbett. Behandlingen tar i regel ca 10–15 minuter och man kan omedelbart återgå till sin dagliga sysselsättning. Man skall undvika att massera det behandlade området då det kan medföra att medlet sprider sig till närliggande muskler, som då blir inaktiverade en tid. Du får köra bil. Kraftigt motionsutövande bör undvikas första dygnet. En del kan märka en lätt rodnad det första dygnet, men för de allra flesta är behandlingen inte märkbar.

Hur säker är en botoxbehandling?

Botox har använts i många år för att behandla många olika sjukdomar, och är därför ett godkänt och välbeprövat läkemedel. Botox är idag ofta använt i kosmetiska och estetiska sammanhang för att reducera synliga linjer och rynkor som bland annat är ett tecken på vårt åldrande.

Kan alla behandlas med botox?

Vid konsultationen görs en bedömning av patientens hälsostatus.
– Informera behandlaren alltid om din medicinska bakgrund.
– Patienter som lider av någon neurologisk sjukdom ska inte använda botox.
– Du får inte ha en pågående herpesinfektion.
– Du får inte behandla om akne brutit ut på injektionsområdet.
– Ej vara gravid eller amma.
– Informera behandlaren om du någon gång fått en allergisk reaktion/chock.
– Du får inte heller ha en pågående infektionssjukdom eller feber vid behandlingstillfället.
-Du måste ha fyllt 18 år.

Hur länge varar effekten efter en botoxbehandling?

Effekten av botoxbehandlingen varar i regel mellan 3–6 månader. Ca 3 behandlingar per år rekommenderas för att upprätthålla effekten av behandlingen. Hållbarheten efter behandlingen är individuell och varierar mellan olika individer. Efter den första behandlingen kan du behöva en uppföljningsinjektion, en touch-up.

Finns det några biverkningar med botoxbehandling?

I sällsynta fall kan botox orsaka en övergående svaghet i närliggande muskler. Även rodnad, huvudvärk och klåda är exempel på biverkningar, som dock oftast går över efter två veckor. Eftersom botoxeffekten är övergående är även eventuella biverkningar oftast övergående. Ett litet ytligt kärl kan gå brista i samband med injektionen, men lägger sig inom några dagar.